Op reis met de legendarische Trans Mongolië Express

De Trans Mongolië Express

De Trans Mongolië Express is voor veel mensen een droomreis. Tijdens deze iconische treinreis leg je in 7 dagen bijna 8000 kilometer over land af, reis je door drie verschillende landen en doorkruis je maar liefst 7 tijdzones. Koen en Dewi van Backpack vol verhalen stapten aan boord van deze legendarische trein en reisden dagenlang over gigantische lege vlaktes, door het uitgestrekte Siberië en de indrukwekkende Gobiwoestijn.

Aan boord van de Trans Mongolië Express

Op het station in Moskou is het een drukte van belang. In de krioelende menigte zoeken we ons rijtuig en stappen we aan boord van de Trans Mongolië Express. Dit enorme gevaarte brengt ons in vier dagen tijd van Moskou naar Irkutsk, een stad diep in Siberië.

Vanaf het moment dat we in de trein stappen, betreden we voor een paar dagen een hele andere wereld. De 4-persoonscoupé is nu tijdelijk ons huisje, waar we het onszelf zo comfortabel mogelijk maken. We komen helemaal tot rust en het beste vermaak is het naar buiten staren. Bovendien vermaken we ons opperbest met onze medereizigers. Eén van de leukste dingen aan treinreizen is het in contact komen met andere culturen. De Trans Mongolië Express is hier de perfecte plek voor. We ontmoeten mensen uit de verste uithoeken van Rusland, wisselen verhalen uit over het leven in Siberië en het leven in Nederland en proeven lokale lekkernijen. Iedereen zit meerdere dagen in de trein en vindt het gezellig om wat aanspraak te hebben.

Dagenlang dendert de trein in sneltreinvaart over de spoorlijn. Desondanks verandert het landschap maar langzaam van gedaante. Eindeloze witte berkenbossen flitsen voorbij, afgewisseld door dennenbomen. Hoe verder we van Moskou verwijderd zijn, hoe uitgestrekter het landschap wordt. De berkenbossen maken plaats voor gigantische groene vlaktes, vol paarse, witte en gele bloemetjes. Het is lente en Siberië staat volop in bloei. Ondertussen wisselen grote steden, heuvels, bossen, kleine dorpjes met houten huisjes en vervallen fabrieken elkaar af. Voor we het weten naderen we Irkutsk, de tijd vliegt voorbij in de trein.

Irkutsk en het Baikalmeer

Na vier dagen stappen we in Irkutsk de trein uit en reizen we direct door naar Listvyanka, een klein plaatsje aan het gigantische Baikalmeer. We maken wandelingen langs het Baikalmeer, genieten van wonderschone uitzichten, spotten zeehondjes en eten heerlijke vers gerookte vis.

Na twee dagen gaan we terug naar Irkutsk waar we nog één dag de tijd hebben om de stad te verkennen. In Irkutsk voelen we ons meteen thuis, doordat de stad een heel jonge bevolking heeft. Irkutsk is namelijk een echte studentenstad. De stad telt ongeveer 600.000 inwoners, waarvan 20% student is. Hierdoor is de gemiddelde leeftijd slechts 36 jaar.

Verder voelen we aan alles dat Irkutsk een rijk handelsverleden heeft. De stad bruist, leeft en is ontzettend multicultureel. We slapen bij een Russische vrouw thuis, worden aangesproken door een jongen uit Kazachstan en kopen fruit van een Oezbeekse vrouw. Irkutsk is een stad waar het oosten en het westen elkaar ontmoeten. De mix van culturen geeft deze stad een bijzondere sfeer.

De Mongoolse hoofdstad Ulaanbaatar

Na drie dagen stappen we weer in de trein om in 24 uur naar Mongolië te reizen. In één nacht ondergaat het landschap een enorme metamorfose. Ineens zijn we van het groene Siberië op de ruige Mongoolse steppe aangekomen, waar hier en daar enkele gertenten verspreid liggen. Langzaamaan zien we steeds meer gertenten. Dit is het teken dat we de Mongoolse hoofdstad naderen.

Mongolië telt 3,2 miljoen inwoners, waarvan ongeveer 1,4 miljoen in Ulaanbaatar woont. Wat ons direct opvalt is de enorme diversiteit van de stad, zowel in architectuur als in bevolking. Van grote moderne pleinen tot gigantische skyscrapers en van communistische flatgebouwen tot oude tempels, kleine woningen en gertenten. Ook de bevolking is een kleurrijke mengelmoes van zakenmannen in pak, hippe jongeren, stijlvol geklede vrouwen, monniken en nomaden in traditionele kleding. De Mongoolse hoofdstad heeft letterlijk vele gezichten en dat is precies wat deze stad zo fascinerend maakt.

Stuiteren door de Gobiwoestijn

Hoewel Ulaanbaatar ontzettend interessant is, zijn we naar Mongolië afgereisd voor de Gobiwoestijn. We gaan op pad met een ouderwetse Lada uit de Sovjet-Unie, onze chauffeur en een gids. Zeven dagen lang stuiteren we in ons busje door de Gobiwoestijn. In Mongolië zijn nauwelijks verharde wegen, dus 80% van de tijd rijden we off-road. We trotseren diepe kuilen, rotsen, plassen en zandvlaktes. Onze chauffeur kent de woestijn als zijn broekzak en weet zich zonder navigatiesysteem uitstekend een weg te banen door de eindeloze leegte.

De Gobiwoestijn is ongelofelijk bijzonder. Woorden doen eigenlijk geen recht aan dit gevarieerde landschap. Het is uitgestrekt, ruig, lieflijk, groen, dor en kleurrijk tegelijk. Urenlang rijden we door het ‘niets’. Niets dan leegte en uitgestrekte droge vlaktes. En steeds als we denken dat er helemaal geen leven meer mogelijk is, verschijnt er ergens aan de horizon weer een gertent. Of een kudde kamelen.

De Gobiwoestijn heeft een enorme diversiteit aan landschappen. Gele rotsformaties, rode zandvlaktes, duinen, kleine oases, groene valleien, grillige bergen, diepe canyons en intense sterrenhemels. We zien grote kuddes geiten, schapen, paarden en koeien. Maar ook vossen, antilopen, adelaars, yaks en kamelen. Uiteindelijk is het de uitgestrektheid van Mongolië dat de meeste indruk maakt. De gigantische lege vlaktes geven ons bijna het gevoel dat we de bolling van de aarde kunnen waarnemen.

Ondertussen maken we kennis met het nomadenleven. We slapen in traditionele gertenten bij nomaden ‘thuis’, die een extra ger hebben voor gasten. Bij de families is het eten wat de pot schaft. We proeven huisgemaakte yoghurt, drinken typisch Mongoolse melkthee met zout, proeven gefermenteerde paardenmelk en ontbijten met rijstepap. Het leven van de nomaden is zeker primitief te noemen, maar de families zijn ontzettend gastvrij en de gers zijn gezellig en sfeervol.

Op naar China!

Na een fantastische reis door Mongolië stappen we opnieuw in de trein voor het laatste stukje. Deze keer brengt de trein ons in 36 uur van Ulaanbaatar naar Beijing, het eindpunt van de Trans Mongolië Express. Het steppelandschap rondom Ulaanbaatar gaat na enkele uren over in de Gobiwoestijn. Vanuit de trein zien we weer een heel ander deel van de woestijn, dan in de dagen hiervoor. Hoe dichter we bij China komen, hoe groener het landschap wordt. Langzaam verdwijnen de gertenten uit het landschap en maken dorre vlaktes plaats voor groene bergen.

Na een reis van uitersten komen we aan in Beijing, waar we ons onderdompelen in het Chinese leven. We bezoeken de verboden stad, het zomerpaleis, een gezellig kunstdistrict, hiken over de Chinese Muur en genieten van het fantastische Chinese eten. Gelukkig is Beijing voor ons behalve het eindpunt van de Trans Mongolië Express, ook het begin van onze reis door China. Wij mogen hier nog 30 dagen blijven!

Je eigen rondreis door Mongolië of China

Ook op reis naar Mongolië of China? Bij Better Places plan je je hele reis in overleg met Serjee, onze lokale reisexpert in Mongolië. Of of met Leena, onze reisexpert die in China woont. Ontvang vrijblijvend een reisvoorstel voor een reis door Mongolië of China op maat. Wil je meer inspiratie opdoen? Bekijk dan onze voorbeelden voor een rondreis door Mongolië of een rondreis door China. Op zoek naar meer leuke reisverhalen? Bekijk de blogs van Dewi over Mongolië en China.

Elke maand het laatste reisnieuws en insider tips van onze experts?

* Verplicht veld
We hebben je toestemming nodig! *

Je bent succesvol ingeschreven!