Veelgestelde vragen

1. Wat is Better Places?

Better Places is een online reisplatform dat reizigers zoals jij verbindt met een lokale reisexpert, met een eigen reisorganisatie en voorzien van de benodigde vergunningen. Door onze selectie weet jij zeker dat je te maken hebt met een professionele organisatie, en verkrijgen zij inkomsten dankzij jouw bezoek. Je hebt rechtstreeks contact met iemand van daar, dus zonder een tussenpersoon. Better Places verzorgt, selecteert en inspecteert de reisexperts, zorgt voor efficiënte communicatie, vergemakkelijkt betalingen en garandeert je boeking onder de voorwaarden van ANVR, SGR en Calamiteitenfonds.

2. Waarom de naam Better Places?

De naam is ontstaan vanuit de doelstelling die in 1992 tijdens een duurzaam reizen conferentie in Kaapstad werd geformuleerd. Het gaat bij duurzaam reizen om: “Better Places to live in, Better Places to visit”.  Wij geloven dat we door het aanbieden van reizen op een verantwoorde manier de wereld een beetje mooier kunnen maken.

3. Wat is een lokale reisexpert?

Je lokale reisexpert is je contactpersoon, de persoon met wie je je maatwerkreis rechtstreeks samenstelt. Hij of zij werkt bij een professionele reisorganisatie (DMC), gevestigd in het land waar je heen wilt. De reisexpert is gespecialiseerd in het op maat maken van jouw eigen individuele ontdekkingsreis. Je reisexpert kent het land door en door en zoekt niet alleen standaardplekjes maar ook de plekjes waar niet zoveel toeristen komen. Je reisexpert heeft oog voor bijzondere, authentieke ervaringen. Contact met de lokale bevolking is daarvan een belangrijk onderdeel.

4. Hoe kiest Better Places de reisexperts ter plaatse?

Dankzij onze jarenlange ervaring in de reisbranche hebben wij een enorm netwerk opgebouwd en kennen wij de meeste reisexperts persoonlijk. Better Places werkt uitsluitend samen met professionele organisaties en selecteert de lokale partners op diverse criteria. Reputatie, deskundigheid, professionaliteit, communicatie, flexibiliteit en prijzen van de partners zijn vanzelfsprekend. Daarnaast is kwaliteit en respect voor de natuur en de bevolking van essentieel belang. Uit ervaring blijkt dat juist touroperators die op een duurzame manier werken, reiservaringen bieden die je niet snel zult vergeten. De meeste van onze partners zijn al vele jaren werkzaam in de reisbranche, velen van hen hebben voorheen als reisbegeleider gewerkt en kennen hun land door en door.

5. Wat is een reis op maat?

Een reis op maat is een reis die is aangepast aan jouw behoeften. Je reist individueel, zodat je veel vrijheid krijgt om de inhoud van de reis en de activiteiten al daar te bepalen. De reisexpert is erin gespecialiseerd om je te adviseren over je reis en deze op de beste manier aan jouw behoeften aan te passen.

6. Welke aanpassingen kan ik maken op een voorbeeldreis?

Er zijn talloze aanpassingen mogelijk. De route, de reisduur, de aanwezigheid of afwezigheid van een gids en/of de bestuurder, het type van vervoer (auto of openbaar vervoer), de kwaliteit van de accommodaties (tent, homestays, kleinschalige hotels, luxere hotels), de activiteiten, je vrije dagen… Door te overleggen met je reisexpert ter plaatse maak je een reis naar jouw wens en budget.

7. Is reizen met Better Places duurzaam?

Duurzaam toerisme is reizen en rekening houden met milieu, mensen, natuur en cultuur, zodat ook aan volgende generaties aantrekkelijke bestemmingen kunnen worden geboden. De reisbranche is hierbij nauw betrokken en zet zich in voor Duurzaam Toeristisch Ondernemen (DTO). Zo voldoet Better Places aan de ANVR-DTO verplichting, waarbij de reisonderneming o.a. een daartoe opgeleide coördinator heeft aangesteld die met goed gevolg een examen heeft afgelegd. Ook hebben wij een beleidsverklaring en een programma met praktische maatregelen opgesteld, waarin staat beschreven hoe wij nu en in de toekomst met de zorg voor het milieu omgaan. Lees meer over onze beleidsverklaring en programma m.b.t. duurzaam toeristisch ondernemen. Heb je vragen over duurzaamheid stuur dan een mail naar info@betterplaces.nl

8. Wat doen jullie nog meer aan verantwoord reizen?

Als Better Places streven we er verder naar alle lokale reisexperts te certificeren via Travelife, een internationaal programma voor organisaties en accommodaties die zich inzetten voor duurzaam ondernemen. Onze reisexperts voeren de reizen op een zo verantwoorde manier uit en gebruiken zoveel mogelijk authentieke, lokale hotels en services. Zo blijft een groot deel van je reissom in het land zelf, in plaats van te belanden bij grote internationale reisconcerns.
Tenslotte: duurzaam toerisme is niet alleen iets voor reisondernemingen. Je bent als vakantieganger daarbij een onmisbare schakel. Bekijk onzereistips.

9. Hoe boek ik een reis bij Better Places?
  1. Kies je bestemming.
  2. Laat je inspireren door de voorbeeldreizen en voorbeeld reisbouwstenen. Die  geven je een indruk wat er kan,  hoe je het best door het land kunt reizen. Maar laat je niet beperken. Alles kan. Je reisexpert ter plaatse maakt het op maat.
  3. Vraag een reisvoorstel aan en vul daarbij zo nauwkeurig mogelijk je wensen in.
  4. Je krijgt een vrijblijvend reisvoorstel, dat je samen met je reisexpert (per mail of skype) helemaal naar wens maakt.
  5. Je besluit te boeken. Veilig en vertrouwd: je vult het boekingsformulier in op deze site.
  6. De reisexpert legt alles lokaal vast. Mocht een hotel of excursie niet beschikbaar zijn, overlegt de reisexpert de mogelijkheden (zie hieronder). Doorgaans zijn de reserveringen binnen 3 werkdagen rond.
  7. Je boeking is definitief als je een factuur ontvangt van Better Places.
  8. Via een Nederlandse rekening van Better Places maak je de aanbetaling en vervolgens het eindbedrag over.
10. Wat als mijn voorkeur niet beschikbaar is?

Na boeking wordt je reis door de reisexpert  in het betreffende land gereserveerd. Mocht het voorkomen dat een bepaalde bouwsteen of hotel niet beschikbaar is, dan zal de reisexpert een alternatief voorstel doen. Het is mogelijk dat hier meer kosten aan verbonden zijn.

11. Wat als ik na boeking of ter plaatse wil wijzigen?

Controleer of je boeking correct is en of alle namen goed zijn gespeld. Klopt er iets niet, laat het je reisexpert meteen weten. Wanneer je na definitieve boeking je de reis wilt aanpassen, dan is dit mogelijk. In overleg met je reisexpert ter plaatse wordt bekeken wat de mogelijkheden zijn. Better Places zal hiervoor wijzigingskosten in rekening brengen. Naast deze wijzigingskosten kunnen er annuleringskosten bijkomen. Zie bij reisvoorwaarden.

12. Welke taal spreekt de lokale reisexpert?

In de meeste gevallen communiceer je met je lokale reisexpert in het Engels. Sta er echter niet van te kijken als je in het Nederlands antwoord krijgt, op veel bestemmingen is een Nederlands contact persoon aanwezig.

13. Hoe lang duurt het voordat de reisexpert contact met mij opneemt?

Na je reisaanvraag zal je reisexpert binnen twee werkdagen contact opnemen. Hij of zij zal daarna een reisvoorstel sturen of je vragen om verdere informatie. Overige mails die je stuurt, zal hij of zij doorgaans per omgaande beantwoorden. Skypen kan natuurlijk ook. Let wel: de reisexperts zijn ter plaatse, in het land van jouw bestemming, dus je hebt ook te maken met tijdsverschil. Het kan hierdoor mogelijk iets langer duren.

14. Hoe lang duurt een reisaanvraag?

Dat hangt af van de lengte en complexiteit van de reis. Voor een eenvoudige reis (een voorbeeldreis met weinig of geen aanpassingen) kunnen een aantal e-mails voldoende zijn. Mocht je een volledige maatwerkreis willen, dan kan er meer tijd nodig zijn om jouw ideale reis te bereiken.

15. Hoe lang van tevoren moet ik een reis aanvragen?

Dat hangt van het seizoen en het land af. Wil je er zeker van zijn dat er nog plaats is en dat je reisexpert je een zo bijzonder mogelijk voorstel kan doen, dan is het aan te raden vroeg te boeken. Dat betekent doorgaans tenminste 3 maar bij voorkeur 4-6 maanden tevoren. Zorgen dat je genoeg tijd van tevoren een reisvoorstel aanvraagt, kan een voordeel zijn, maar soms kan onze reisexpert partner op het laatste moment nog wat voor je regelen.

16. Kan ik ook alleen reizen?

Natuurlijk kan dit! Houd er echter wel rekening mee dat er een eenpersoonstoeslag gerekend wordt.
Vaak weet je lokale reisexpert of het mogelijk is je, als je dat wilt, een deel van je reis samen te laten maken met andere (internationale) reizigers.

17. Waarom verschilt de prijs van mijn reis met die op de site?

De prijzen op de website zijn vanaf prijzen, gebaseerd op 2 of (bij familiereizen) 4 personen. We gaan er daarbij vanuit dat er niets in het voorstel veranderd wordt en dat je buiten het hoogseizoen boekt. Vooral binnenlandse vluchten, maar ook de accommodaties kunnen gevoelig zijn voor prijsschommelingen. Je lokale reisexpert stuurt je altijd de meest actuele prijs voor jouw voorstel.

18. Hoe werkt het met de prijs van het voorstel?

De prijs die de reisexpert geeft is een totaalprijs van alle onderdelen van jouw reis. Mocht je twijfelen over bijvoorbeeld het toevoegen van een excursie dan is het uiteraard mogelijk de prijs hiervoor op te vragen. Let op: Een splitsing van prijzen voor alle onderdelen van je reisvoorstel worden niet gegeven.

Het door onze reisexpert als laatst aangeboden reisvoorstel is 14 dagen geldig. Daarna behoudt hij of zij zich het recht voor de reissom van de offerte aan te passen, bijvoorbeeld vanwege veranderde lokale omstandigheden of onverwachte valutaschommelingen.

19. Waarom is Better Places vaak voordeliger dan andere reisaanbieders?

Wie rechtstreeks bij een lokale reisexpert boekt, haalt een schakel uit het boekingsproces. Hierdoor ben je gemiddeld 15% voordeliger uit.

20. Wat verdient Better Places eigenlijk?

Better Places rekent als reserveringskosten € 20,- per persoon, met een maximum van € 50,- per boeking. Daarnaast ontvangt Better Places van je lokale reisexpert een commissie per boeking. Deze wordt gebruikt ter dekking van de kosten van de site, de selectie van reisexperts, de marketing, de kosten van de administratieve organisatie en betaling en de garanties van ANVR, SGR en Calamiteitenfonds.

21. Wanneer en hoe betaal ik?

Je aanbetaling bedraagt 15%* van het landarrangement. De diverse kosten (reserveringskosten & calamiteitenfonds) dienen ook in zijn geheel bij de aanbetaling betaald te worden.

De aanbetaling dient binnen 7 dagen op onze rekening (NL64TRIO0212427431 t.n.v. Better Places B.V. te Leiden) binnen te zijn onder vermelding van je factuurnummer. Het restant maak je 8 weken voor vertrek aan ons over. Als je korter dan 8 weken voor vertrek boekt, vervalt de aanbetaling en maak je de gehele reissom per omgaande te aan ons over.

* Indien er binnenlandse vluchten zijn opgenomen in het reisschema dienen deze ook direct in zijn geheel aanbetaald te worden.

Let op: Wij bieden geen mogelijkheid voor betaling met creditcard, Paypal of andere betaalmanieren anders dan internetbankieren.

22. Krijg ik een bevestiging van mijn betaling?

Nee, je krijgt geen betaalbevestiging. Enkel wanneer je niet op tijd betaald hebt hoor je van ons.

23. Loop ik een financieel risico?

Better Places is aangesloten bij het ANVR, de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en het Calamiteitenfonds, zodat jij financiële zekerheid hebt. Je regelt je reis ter plaats en je lokale vertegenwoordiger is verantwoordelijk voor de juiste uitvoering. Maar Better Places garandeert dit.

24. Is Better Places lid van SGR?

Ja, Better Places is aangesloten bij het SGR. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling valt je via ons direct ter plaatse geboekte reis onder de garantie van SGR. Die houdt in dat je het vooruitbetaalde reisgeld terug krijgt, als de lokale reisexpert en/of Better Places door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet nakomen. Kijk hier voor de garantieregeling van de SGR. Je kunt het lidmaatschap controleren via www.sgr.nl, via het vakje ‘zoeken op deelnemer’. Ons deelnemersnummer is 3688.

25. Is Better Places aangesloten bij het ANVR?

Better Places is aangesloten bij het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen en bij de Vereniging van ANVR reisorganisatoren onder nummer 05404. Het ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Better Places zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op de website van ANVR . In de reis- en boekingsvoorwaarden zijn jouw en onze rechten en plichten vastgelegd. Boek je een reis, dan vragen we je deze voorwaarden goed door te lezen. Wij hanteren annuleringsvoorwaarden die specifiek zijn toegesneden op onze organisatie. Bij boeking vink je aan dat je de Better Places reis- en boekingsvoorwaarden kent en daarmee akkoord gaat.

26. Is Better Places lid van het Calamiteitenfonds?

Ja, Better Places is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds vallen de via ons direct ter plaatse geboekte reizen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat je als consument, die deelneemt aan een via ons georganiseerde reis een (een deel van) je reissom terugkrijgt indien de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kan worden uitvoerd en de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien als gevolg van een calamiteit de reis moet worden aangepast of je vervroegd moeten worden gerepatrieerd. Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.

27. Is het veilig om … te bezoeken?

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Better Places altijd op de eerste plaats. Onze lokale reisexperts volgen de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

28. Hoe boek ik mijn internationale vluchten?

Better Places regelt geen internationale vluchten. De bij de reis benodigde internationale vluchten kun je zelf boeken, direct bij de luchtvaartmaatschappij of via een vliegsite op internet. De reisexpert zorgt voor een goede aansluiting van je ticket op het reisplan. Op onze pagina vliegtickets vind je meer informatie.

29. Hoe zit het met binnenlandse vluchten?

Binnenlandse vluchten worden waar nodig door onze lokale agent verzorgd. De annuleringsvoorwaarden van de betreffende maatschappij zijn van toepassing. Het staat je vrij de benodigde binnenlandse vluchten zelf te boeken. We raden dit echter niet aan. In verband met de vele vluchtwijzigingen ter plaatse is een fout in je reisschema zo gemaakt. Let erop dat je in dit geval zelf verantwoordelijk bent voor het tijdig doorgeven van de juiste gegevens aan je lokale reisexpert. Bij wijzigingen die daardoor extra service vereisen, kan onze reisexpert ter plaatse extra kosten in rekening brengen. Herbevestigen van vluchten, ook lokale, blijft waar nodig de verantwoordelijkheid van de reiziger.

30. Hoe krijg ik mijn reisbescheiden?

De vouchers worden afhankelijk van het land in kwestie per mail gestuurd of ter plaatse door de lokale agent overhandigd. Tickets voor vervoermiddelen worden in de meeste gevallen pas lokaal overhandigd.

31. Heb ik een reisverzekering nodig?

Absoluut! Voor een veilige en gezonde reis is een goede ziektekosten- en ongevallenverzekering een vereiste. Ter bescherming van onze reizigers stellen wij deze dan ook verplicht. Lees meer over reisverzekeringen.

De reisexpert ter plaatse kan naar een verzekeringsbewijs vragen. Neem dat dan ook mee op reis. Je kunt de verzekering overal afsluiten. Let op: een doorlopende verzekering is veelal het goedkoopst!

32. Heb ik een annuleringsverzekering nodig?

Dat hangt er van af. Bedenk wel dat als je na boeking afzegt ook je reisexpert ter plaatse kosten maakt. Deze moeten uiteraard wel vergoed worden. Sommige onderdelen van je reis, zoals bijvoorbeeld binnenlandse vluchten kennen hoge annuleringskosten.

33. Waar regel ik die verzekeringen?

Afsluiten van de polis en betalen gaat rechtstreeks bij de verzekeraar. Bekijk ook onze pagina over reisverzekeringen.

34. Wat zijn de annuleringsvoorwaarden

Nadat je een reis hebt geboekt kan het gebeuren dat je je reis moet annuleren of onderbreken. Better Places brengt je dan annuleringskosten in rekening. Wij annuleringsvoorwaarden die specifiek op onze organisatie zijn toegesneden.

Bij annulering is iedere reiziger de volgende bedragen verschuldigd:
– minimaal 56 dagen voor de vertrekdatum van de reis bedragen de annuleringskosten 20% van de reissom met een minimum van € 200,-
– Van 29 t/m 55 dagen voor de vertrekdatum van de reis is de cliënt een bedrag verschuldigd van 50% van de reissom, met een minimum van € 200,-.
– Van 14 t/m 28 dagen voor de vertrekdatum van de reis is de cliënt een bedrag verschuldigd van 75% van de reissom met een minimum van € 200,-.
– Van 0 t/m 13 dagen voor de vertrekdatum van de reis zullen we 100% van de reissom in rekening brengen.

Indien er binnenlandse vluchten zijn opgenomen in de boeking zal ongeacht het moment van annulering 100% van de vluchtsom in rekening worden gebracht. Ook voor de Galápagos Eilanden geldt dat bij annulering 100%  van de reissom in rekening wordt gebracht.

Annulering van de reisovereenkomst dient altijd schriftelijk (per brief of email) te gebeuren. Met een annuleringsverzekering waar je jezelf vrij van deze kosten bij een geldige reden om te annuleren (ter beoordeling aan de verzekeraar).

Alle reisexperts hanteren de Better Places voorwaarden, zoals vermeld.  Let erop dat uitzonderingen mogelijk zijn. Je reisexpert zal je hier per mail voor de definitieve boeking uitdrukkelijk op wijzen.

35. Heb ik een visum nodig en hoe regel ik dit?

Op onze site wordt algemene informatie gegeven over paspoorten, visa en gezondheid. Je bent zelf verantwoordelijk om bij vertrek én tijdens de reis in bezit te zijn van een geldig paspoort en een eventueel benodigd visum. Daarbij moet je tijdig te controleren of de eerder verkregen informatie correct is.

36. Hoe zit het met mijn gezondheid?

Voor verschillende landen gelden verschillende adviezen en voorschriften op het gebied van gezondheid. Je bent er zelf verantwoordelijk voor om medische informatie in te winnen bij een vaccinatiepoli, tropeninstituut, GGD of huisarts. Baseer je dus niet alleen op de informatie op deze website. Verder moet je er voor zorgen dat je voor je reis tijdig de benodigde vaccinaties en profylaxe hebt gekregen.

37. Wat doen jullie aan het voorkomen van kinderprostitutie?

Wij steunen actief het ANVR en ECPAT NL in de bestrijding van kinderprostitutie in vakantielanden. We vragen je met ons alert te zijn op misbruik van kinderen.

38. Moet ik fooien geven?

Het is niet verplicht om een tip te geven, maar als je tevreden bent, raden we aan wij aan dat wel te doen, vooral als een blijk van waardering, als dank voor de geleverde service.  Enkele dollars per dag maken voor ons niet veel verschil, ter plaatse moet vaak een hele familie rondkomen van het salaris van gids of chauffeur.

39. Wat als ik niet tevreden ben?

Je reisexpert ter plaatse is verantwoordelijk voor de reizen die hij of zij jou levert. Dit betekent dat alle vragen over de reis via je lokale reisexpert geregeld worden. Ook als er tijdens de reis vragen of klachten zijn, is je lokale reisexpert het aanspreekpunt. Aarzel niet om ook tijdens je reis contact met je reisexpert op te nemen. Better Places garandeert dat eventuele klachten volgens de voorwaarden en regels zoals die gesteld worden door ANVR/SGR tijdig en efficiënt worden afgehandeld.

40. Wat betekent kiezen voor avontuurlijk reizen in verre landen?

In verre landen hebben mensen andere gebruiken en gewoonten en een andere mentaliteit. Daardoor gaan de dingen soms anders dan je verwacht. Wet en ANVR-reisvoorwaarden spreken in dat verband van ‘verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben’. De keuze voor een avontuurlijke reis betekent de keuze voor een zeker risico. De lokale omstandigheden op de bestemmingen en het avontuurlijk karakter van de reizen kunnen onze lokale reisexpert dwingen de reis aan te passen. Als deze zijn toevlucht moeten nemen tot alternatieven kan de reiziger er van op aan dat er wordt geprobeerd de kwaliteit van de reis zoveel mogelijk te handhaven of zelfs te verbeteren.  Better Places selecteert de reisexperts ter plaatse met zorg en onderhoudt een intensieve, bijna dagelijkse communicatie met hen. We bezoeken de betreffende landen regelmatig en evalueren de geboden en geboekte reizen, ook op basis van de informatie van jou als reiziger.

41. Hoe kan ik mijn ervaringen delen?

Na je reis mailt Better Places je om je te vragen wat je van de reis en je lokale reisexpert vond. Wij vragen je hierbij zo eerlijk mogelijk zijn: de goede, maar ook eventuele minder goede dingen willen we graag van je horen. Natuurlijk kun je ook op de vele verschillende social media platforms, zoals Tripadvisor, Facebook, Twitter en Instagram, je ervaringen delen.

42. Kan ik referenties bij jullie opvragen van mensen die al eens met jullie op reis zijn geweest?

Nee, wij geven je vanwege privacy-redenen geen gegevens van eerdere reizigers. Wij zorgen dat de reviews op de site per bestemming zo up-to-date mogelijk zijn. Op reiswebsites als rondreis.nl staan ook beoordelingen over onze organisatie waar je kunt kijken.

43. Jullie zijn onderdeel van Riksja; wat is het verschil tussen jullie?

Better Places is een zelfstandige organisatie, die onderdeel is van het Riksja netwerk.

Het grote verschil is dat wij de reiziger rechtstreeks in contact brengen met een specialist ter plaatse,  er zit dus geen persoon in Nederland tussen. Daarnaast biedt Better Places 100% maatwerk, terwijl Riksja werkt met vaste programma’s en bouwstenen.

Wil je meer weten over de achtergrond van Better Places? Kijk dan op  https://www.betterplaces.nl/better-places/